Sök:

Sökresultat:

2735 Uppsatser om Negativ föreningsfrihet - Sida 1 av 183

Att skapa en motstÄndare : Bruket av negativ valretorik inför riksdagsvalet 2014

Uppsatsen undersöker negativ valretorik i nÄgra utvalda valkampanjer frÄn Nya moderaterna och Alliansen. Materialet bestÄr av tre valkampanjer, tvÄ frÄn Nya moderaterna och en frÄn Alliansen. Samtliga kÀnnetecknas av anvÀndandet av negativ valretorik. De metoder och analyser som anvÀnds Àr topikanalys, pragma-dialektisk argumentationsanalys, stilanalys och visuell retorik. Syftet med uppsatsen Àr att genom dessa metoder analysera valkampanjerna för att se hur negativ valretorik anvÀnds som en retorisk strategi.  .

Att förebygga negativ stress bland anstÀllda inom daglig verksamhet : Uppfattningar bland habiliteringsassistenter

Syftet med denna studie Àr att skapa förstÄelse för habiliteringsassistenters uppfattning om hur negativ stress kan förebyggas pÄ arbetsplatsen. Studiens frÄgestÀllning söker svar pÄ innebörden av negativ stress för habiliteringsassistenter och deras uppfattning om hur den kan förebyggas. Sex habiliteringsassistenter deltog i studien och kontaktades via ett mÄlstyrt bekvÀmlighetsurval. Datainsamlingen utfördes genom intervjuer med öppna frÄgor. Dataanalysen genomfördes ur ett fenomenografiskt perspektiv och resulterade i tvÄ kategorisystem.

LivstillfredsstÀllelse : FörÀnderlig pÄ grund av exponering för negativ respektive positiv information?

LivstillfredsstÀllelse Àr vÄr kognitiva bedömning av vÄrt liv. Studier har visat att affekter pÄverkar vÄr kognition, samtidigt ses livstillfredsstÀllelse som en stabil disposition. Syftet med denna studie var att undersöka om vÄr bedömning av vÄr livstillfredsstÀllelse tillfÀlligt förÀndras efter att ha exponerats för negativ respektive positiv information. Hypotesen var att vi uppskattar vÄr livstillfredsstÀllelse olika högt beroende pÄ om vi exponeras för negativ eller positiv infomation.Satisfaction With Life Scale delades ut till 50 studenter pÄ en högskola efter exponering av negativ respektive positiv information under en förelÀsning. Resultatet visade att det inte fanns nÄgon statistiskt signifikant skillnad mellan negativ och positiv information med avseende pÄ livstillfredsstÀllelse.

Negativ icke verbal kommunikation i klassrummet

En av de viktigaste uppgifterna för en pedagog Àr att förmÄ elever att respektera varandras olikheter och att motverka trakasserier och mobbning. Detta kan uppstÄ i olika former. Ett exempel Àr den icke verbala kommunikationen mellan eleverna, nÄgot som vi bör vara rustade för att förhindra. Denna studie undersöker vilken negativ icke verbal kommunikation som förekommer mellan elever i klassrummet och hur ofta detta sker, samt skillnader mellan en Är 4 och en Är 8. Detta har skett genom sex observationstillfÀllen och en enkÀtundersökning.

NÀr tiga Àr silver och tala Àr guld - hur organisationer behandlar negativ publicitet internt

Syftet med uppsatsen Àr att öka förstÄelsen för hur organisationer som utsÀtts för negativ publicitet bör kommunicera med medarbetarna, för att bibehÄlla deras förtroende för organisationen. Vi har genomfört en kvalitativ fallstudie dÀr vi samlat in vÄr empiri genom semistrukturerade intervjuer. UpprÀttandet av en dialog Àr det effektivaste kommunikationsmedlet för att kommunicera med medarbetare. För stora organisationer Àr det svÄrt att upprÀtta en genomgÄende dialog pÄ alla nivÄer, och Àven om den i viss mÄn förekommer i den dagliga kommunikationen, sÄ uppstÄr svÄrigheter nÀr negativ publicitet ska kommuniceras pÄ ett internt plan. Trots att begrÀnsade resurser kan hindra optimal kommunikation vid negativ publicitet, Àr det viktigt att ledningen inte tiger, utan kommenterar det intrÀffade.

Negativ publicitet - kundattityd och pÄverkan pÄ ett flygbolags varumÀrke

Syftet med uppsatsen Àr att förstÄ kopplingen mellan negativ publicitet och dess pÄverkan pÄ kundens uppfattning av ett flygbolags varumÀrke pÄ kort sikt. En fallstudie med bÄde kvalitativa och kvantitativa inslag samt av en abduktiv karaktÀr har genomförts. Studien bygger pÄ svar frÄn 50 stycken SAS-resenÀrer, som intervjuades pÄ Kastrup och Sturup. Det teoretiska perspektivet som anvÀnds i uppsatsen bygger pÄ teorier kring varumÀrke, kvalitet och förvÀntningar, budskap, attityd samt negativ publicitet. Studiens resultat visar att negativ publicitet pÄverkar kundens uppfattning av ett flygbolags varumÀrke pÄ kort sikt.

Bemöts pojkar och flickor olika i förskolan? : en studie som syftar till att undersöka om det Àr nÄgon skillnad i pedagogernas bemötande av flickor och pojkar pÄ en förskola

Syfte: Denna studie syftar till att undersöka om det Àr nÄgon skillnad i förskolepedagogens bemötande av flickor och pojkar och i sÄ fall pÄ vilket sÀtt.Metod: Under denna studie sÄ har jag anvÀnt mig av en kvantitativ undersökningsmetod, dÄ jag har gjort observationer pÄ en förskola.Resultat: Studiens resultat visar att pedagogens bemötande av barnet till största del bestÄr av negativ uppmÀrksamhet. Pojkarna fick mer negativ uppmÀrksamhet riktad mot sig Àn vad flickorna fick. Ser vi pÄ flickornas resultat sÄ visar det att de inte fick lika mycket negativ uppmÀrksamhet riktad mot sig som pojkarna, men de fick ÀndÄ mer negativ uppmÀrksamhet Àn positiv. Förskolepedagogerna anvÀnde till stor del barnets namn vid tillsÀgningar och beröm. Pojkarna fick oftare Àn flickorna höra sitt namn nÀmnas i negativ bemÀrkelse..

?ThatŽs something we people have create in our mind, because we have booring?? : En studie om sprÄklig transfer i elevers skrivande

Syftet med denna uppsats var att studera svenskans pÄverkan pÄ inlÀrning av och skriftproduktion i engelska bland elever i svensk grundskolas senare Är och gymnasium. Studien genomfördes genom studier av elevtexter pÄ engelska, dÀr mellansprÄkliga fel beroende pÄ negativ transfer frÄn svenska till engelska analyserats och kategoriserats. Resultaten visar att negativ transfer frÀmst förekommer i grammatiska mönster som preposition + att-satser, bisatsordföljd, passivkonstruktion och i satser utan korrelat samt vokabulÀra strukturer som partikelverb och idiomatiska uttryck..

Negativ ryktesspridning pÄ Facebook : En studie om hur ett företag inom finansbranschen kan motverka negativ ryktesspridning i sociala medier

Syftet med denna studie Àr att undersöka hur Företag X hanterar negativ ryktesspridning pÄ deras Facebooksida. Vi vill med resultatet frÄn vÄr studie föra en diskussion om hur företag inom finansbranschen kan anvÀnda Facebook för att motverka negativ ryktesspridning. För att besvara vÄrt syfte har vi intervjuat tre anstÀllda pÄ Företag X. I vÄr analysmodell utgick vi frÄn tre faktorer vi funnit pÄverkar hantering av negativ ryktesspridning pÄ företagets Facebooksida; övervakning, tid och svar.VÄr studie visar att Företag X har en god övervakning om vad som skrivs om dem i sÄvÀl traditionella som sociala medier. Dock finns brister i hanteringen av Facebooksidan dÄ svaren inte Àr anpassade till den tidsaspekt som rÄder pÄ sociala medier.

Ris och ros i skolan : En studie av lÀrares syn pÄ positiv och negativ kritik

Syftet med vÄr studie Àr att öka kunskapen om hur lÀrare anvÀnder sig av positiv och negativ kritik i sitt pedagogiska arbete. VÄr uppsats behandlar hur lÀrare förhÄller sig till att ge positiv och negativ kritik i sitt pedagogiska arbete, vilken grundsyn lÀrare handlar utifrÄn nÀr det gÀller positiv och negativ kritik, och huruvida det finns en diskussion om dessa frÄgor pÄ den skola dÀr de arbetar. För att kunna besvara vÄra frÄgor har vi anvÀnt oss av halvstrukturerade intervjuer med sex lÀrare som arbetar i grundskolans tidigare Är. Resultatet visar att lÀrarna i vÄr studie kan sÀtta ord pÄ vilken grundsyn de handlar utifrÄn nÀr det gÀller att ge positiv och negativ kritik till barn, men har svÄrt att koppla den till nÄgon specifik teori. NÀr det gÀller negativ kritik verkar de flesta av lÀrarna ha en ganska klar bild av hur de tror att barn pÄverkas av att fÄ den, och vill i de flesta fall vara sparsamma med den.

Lyxkonsumtion-en god affÀr för alla-

Uppsatsen beskriver för vem av företaget och kunden en negativa referensgruppen har störst betydelse. Vi söker att undersöka kundens relation till ett lyxvarumÀrke samt hur dessa pÄverkas vid förekomsten av en negativ referensgrupp. Vi vill vidare undersöka hur företagen gör för att undvika associeras med en negativ referensgrupp.VÄr slutsats Àr att det Àr viktigare för konsumenterna att inte bli förknippade med en negativ referensgrupp dÄ den omedvetna konsumenten inte existerar. FrÄn företagets hÄll gÄr det inte att utesluta kunder dÄ dessa representerar en sÄ pass stor inkomstkÀlla för företaget att dessa kunder Àr omöjliga att utesluta..

Svartsjuka och vita lögner : En undersökning om betydelsen av svart och vitt

Jag har undersökt ord, uttryck och sammansÀttningar som innehÄller orden svart och vit i syfte att utröna om de har en positiv eller negativ betydelse. För detta ÀndamÄl har jag anvÀnt mig av ordböcker för att fÄ fram de olika betydelser som finns i svenska sprÄket och korpusar, dels som komplement till ordböckerna och dels för att undersöka anvÀndningsomrÄdet för de olika betydelserna. Jag har kommit fram till att svart har i stort sett alltid en negativ betydelse, i nÄgra fall en neutral, medan vitt har en blandning av sÄvÀl positiva som negativa och neutrala betydelser. Bortsett frÄn ett enda uttryck sÄ hade de uttryck med en positiv betydelse av vitt alltid ett motsvarande uttryck i svart med en negativ betydelse..

Motivation som verktyg för att minimera negativ stress i projekt

Syfte: Att identifiera metoder för projektledare att anvÀnda motivation för att minimera negativ stress. Metod: Kvalitativa djupintervjuer Slutsatser: Vi har definierat tre metoder som bidrar till att en internaliseringskedja pÄbörjas. Internalisering ökar den inre motivationen bÄde hos projektledare och hos projektdeltagare och kan bidra till att minska negativ stress. Den första metoden handlar om att utveckla en modell gÀllande vilken information projektledare behöver frÄn bestÀllare nÀr projekt bestÀlls. Den andra metoden handlar ocksÄ om behovet av ökad bestÀllarkompetens, och innebÀr att utbilda bestÀllarna.

SjÀlvbild och coping. Om sambandet mellan sjÀlvbild och coping hos tonÄrstjejer.

Tjejer i Ärskurs nio Àr en riskgrupp för att utveckla ohÀlsa. TvÄ symtom pÄ ohÀlsa Àr negativ sjÀlvbild och dysfunktionell coping. Syftet med studien Àr att undersöka om det finns specifika samband mellan sjÀlvbild och coping hos tjejer i Ärskurs nio. 46 tjejer och 41 killar fyllde i sjÀlvbildsformulÀret Jag tycker jag Àr och copingformulÀret Brief Cope. Resultaten visar pÄ att tjejer med negativ sjÀlvbild anvÀnder sig mer av den dysfunktionella copingstrategin sjÀlvanklagelse Àn killar med negativ sjÀlvbild.

Positiv och negativ förstÀrkning i skolan : En studie om hur lÀrare anvÀnder positiv och negativ förstÀrkning och skillnaden mellan pojkar och flickor

Syftet med studien var att studera lÀrares agerande gentemot elever under idrott- och hÀlsalektioner samt Àven ur ett könsperspektiv. FrÄgestÀllningen var hur lÀrare bemöter elever i form av positiv och negativ förstÀrkning och om skillnaden mellan pojkar och flickor. Som metod valdes observation dÄ denna metod kÀndes som den mest relevanta för att fÄ sÄ riktiga svar pÄ frÄgestÀllningen som möjligt. Observationerna genomfördes pÄ totalt 5 lektioner som vardera var 45 min lÄnga. Inför observationerna hade ett observationsschema i form av ett avprickningssystem utarbetats.

1 NĂ€sta sida ->